Naam:
187
Foto’s:
5354

Over mij

"Als het hoogste doel van een kapitein zou zijn, zijn schip te behouden, zou hij het voor altijd in de haven houden." (Thomas van Aquino)

Hoe ik behept ben geraakt met het reisvirus weet ik niet. Het is er altijd al geweest. Als jongetje zat ik elke dag een kwartier voor ik naar school ging te bladeren in de Bosatlas. Ik droomde van alle plaatsen die ik ooit zou gaan bezoeken. Het was niet toevallig dat ik geografie ging studeren. In die tijd begonnen mijn reisavonturen in Europa. Kort daarna zette ik de eerste stap op een ander continent. Ondertussen heb ik vele uithoeken van onze planeet verkend. In 2016 startte dit reisblog. Je leest er niet zozeer over mijn dagelijkse reisbelevenissen, meer ben ik op zoek naar bijzondere verhalen op bijzondere plaatsen. Waarin geografie en geschiedenis samenkomen. Bijna altijd vind ik wel een lijntje naar ons eigen land, wat laat zien dat veel Nederlanders voor mij reislustig waren. Al waren hun motieven niet altijd zuiver. En het laat zien hoe nauw mensen en plaatsen over de hele aarde met elkaar verknoopt zijn geraakt. Verhalen zijn meestal onderweg geschreven en niet altijd uitgebreid gecheckt op type- en stijlfouten. Sorry daarvoor. De foto's in dit blog zijn van mijzelf, gemaakt met een eenvoudige reiscamera of smartphone. Soms gebruik ik afbeeldingen van derden, dat zie je dan aan de bronvermelding. Later heb ik foto’s van een aantal eerdere reizen voor 2016 toegevoegd, waar ik op een dag wellicht nog verhalen aan zal toevoegen.

Bezochte landen

Ik heb 172 landen (68%) bezocht:

Åland, Albanië, Algerije, Andorra, Angola, Anguilla, Antigua en Barbuda, Argentinië, Armenië, Aruba, Australië, Azerbeidzjan, Bahama's, Bahrein, Bangladesh, Barbados, België, Belize, Bhutan, Bosnië en Herzegovina, Botswana, Brazilië, Brunei, Bulgarije, Burkina Faso, Cambodja, Canada, Caribisch Nederland, Chili, China, Colombia, Costa Rica, Cuba, Curaçao, Cyprus, Denemarken, Dominica, Dominicaanse Republiek, Duitsland, Egypte, El Salvador, Eritrea, Estland, Faeröer, Fiji, Filipijnen, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gambia, Georgië, Ghana, Gibraltar, Grenada, Griekenland, Guatemala, Guinee, Guyana, Haïti, Honduras, Hongarije, Hongkong, Ierland, IJsland, India, Indonesië, Irak, Iran, Isle of Man, Israël, Italië, Ivoorkust, Jamaica, Japan, Jemen, Jersey, Jersey, Jordanië, Kaapverdië, Kazachstan, Kenia, Kirgizië, Koeweit, Kosovo, Kroatië, Laos, Lesotho, Letland, Libanon, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malawi, Maleisië, Mali, Malta, Marokko, Mauritanië, Mauritius, Mexico, Moldavië, Monaco, Mongolië, Montenegro, Mozambique, Namibië, Nederland, Nederlandse Antillen, Nepal, Nicaragua, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oeganda, Oekraïne, Oezbekistan, Oman, Oostenrijk, Palestina, Panama, Polen, Portugal, Qatar, Roemenië, Rusland, Rwanda, Saint Kitts en Nevis, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Saint Martin, Saint Vincent en de Grenadines, Samoa, San Marino, Saoedi-Arabië, Senegal, Servië, Seychellen, Singapore, Sint Maarten, Slovenië, Slowakije, Soedan, Spanje, Spitsbergen en Jan Mayen, Sri Lanka, Suriname, Swaziland, Syrië, Taiwan, Tanzania, Thailand, Togo, Tonga, Trinidad en Tobago, Tsjechië, Tunesië, Turkije, Uruguay, Vaticaanstad, Venezuela, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Vietnam, Westelijke Sahara, Wit-Rusland, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Zweden, Zwitserland.